6 maj 2024 12:33

Nya lanseringsdatum för Alba II och Special Release 2024

Till följd av IT-problem hos vår och Systembolagets distributör är lanseringen av Alba II och Special Release 2024 framflyttad.

Under slutet av april upptäckte vår och Systembolagets distributör Skanlog att deras IT-System låsts av en extern part, en så kallad Ransomwareattack. Till följd av detta har distributionen till Systembolaget försvårats vilket nu lett till att lanseringarna av Alba II och Special Release 2024 är framflyttade.

Alba II
Nytt lanseringsdatum: 31 maj 2024

Alba är tillbaka som Alba II. Den amerikanska eken, Quercus Alba och vårt fruktiga destillat blir en förening mellan två kontinenter, ett resultat som präglats av det norrländska klimatet över tid. Räkna med samma finess mellan den amerikanska ekens och bourbonfatens vaniljtoner som fått nästan tio år på sig att utvecklas, fast där vi låtit ekens smakämnen få större plats utan att konkurrera med rök. Våra destillat fungerar fint ihop med Quercus Alba, både med rök och utan, det har åtskilliga blindprovningar visat genom åren. Kommentarer från mässor över Alba har tydligt visat samma sak, kombinationen förtjänar därför en egen serie där det här blir nummer två. Njut av en orökt whisky fullmatad med kola, vanilj och destillatets friska fruktighet, njut av Alba II.

Special Release 11 yo 2024
Nytt lanseringsdatum: 7 juni 2024

Special Release står för det mest exklusiva vi hittar i lagerhusen. Men det räcker inte, den ska också analyseras och godkännas för att nå upp till de höga krav som ställs på whiskyn som bär detta signum.
Det vi tog fram ur lagerhusen hade lagrats med vår rökiga whisky i bourbonfat i över fem år och sedan 2019 på experimentfat som innehållit riktigt gammal sherry. Det fick bli vår första Special Release, den som tydliggör vad vi vill säga med vår nya serie.

Fredagen den 10 maj bjuder vi in till en förhandsprovning av Special Release 2024 på tre platser i Sverige:
Destilleriet i Bjärtrå
Ardbeg Embassy, Stockholm